Konijnengeneeskunde

Tegenwoordig is het konijn veel meer dan enkel en alleen een leuk huisdier voor de kinderen.

In menig huishouden is het konijn een onderdeel van het gezin geworden en is de vraag en daarmee ook de kennis binnen de konijnengeneeskunde enorm gegroeid.

We kunnen veel aandoeningen diagnosticeren en behandelen, maar u kunt ook veel ziekten voorkomen door een aantal preventieve maatregelen te nemen.

Wist u bijvoorbeeld dat meer dan 75% van de vrouwelijke konijnen boven de 4 jaar leeftijd last krijgt van baarmoeder tumoren, die vaak voordat u het opmerkt al uitgezaaid zijn naar de longen?

Daarom adviseren wij om iedere voedster op een leeftijd van 6 maanden te laten steriliseren.

Daarnaast is het verstandig om uw konijn te laten inenten tegen twee dodelijke aandoeningen, namelijk myxomatose en VHD. Een groot misverstand is dat alleen buitenkonijnen gevaar zouden lopen. De virussen worden o.a. overgedragen via stekende insecten, maar overdracht vindt ook plaats via contact en schoeisel.

Tijdens deze enting wordt u konijn ook altijd volledig nagekeken door een van onze dierenartsen. Het gebit krijgt hierbij extra aandacht, omdat gebitsproblemen helaas veelvoorkomend zijn. Er zijn meerdere oorzaken voor het ontwikkelen van deze aandoening, maar we weten dat voeding een grote rol hierin speelt.

Belangrijk is dat uw konijn niet selectief eet en daarmee alleen de lekkere dingen uit het voer binnen krijgt. Dit kunt u voorkomen door een pelletvoeding te geven, met allemaal dezelfde brokjes. Van deze voeding adviseren wij om 20 gram per kg konijn, per dag te geven. U konijn moet namelijk ook nog trek over houden voor het eten van hooi. Hierdoor zullen de levenslang doorgroeiende tanden en kiezen regelmatig afslijten.

Een veel gemaakte fout is het geven van een knaagsteen. Deze zouden goed zijn voor het afslijten van de tanden, maar inmiddels weten we dat een groot nadeel van deze stenen is dat ze veel kalk bevatten. Hoge kalkinname verhoogt de kans op een ander veel voorkomend probleem, namelijk blaaszand en/of stenen. Ook dient u voorzichtig te zijn met allerlei leuk uitziende snoepjes, want deze vergroten het risico op overgewicht, iets wat tegenwoordig helaas ook regelmatig bij konijnen wordt gezien.

Mocht uw konijn ondanks uw goede zorgen helaas toch ziek worden, dan kunnen we tegenwoordig gelukkig veel voor uw konijn betekenen. Denk bij de aanschaf van een konijn ook eens na over een huisdierenverzekering, zodat wij samen met u de beste zorg kunnen bieden aan uw maatje!